HOE REGEL JIJ JE DEBITEURENBEHEER?
Het is een bekend probleem voor veel ondernemers: klanten die te laat of zelfs niet betalen. Veel bedrijven moeten veel moeite doen met het verkrijgen van al het geld van debiteuren. Het is niet alleen een lastige klus, maar het neemt ook nog eens veel tijd in beslag. Door de enorme moeite en tijd die je investeert in het binnenhalen van je geld wordt de uiteindelijke winst omlaag gehaald. Met een goed debiteurenbeheer kun jij deze problemen te lijf gaan. Wij vertellen je hoe je dat doet.
Gemiddeld doen Nederlandse bedrijven er zo’n 40 tot 60 dagen over om openstaande rekeningen te betalen. Hoe later, hoe beter is bij veel bedrijven het motto. Dit uitstelgedrag leidt ertoe dat er meer dan geregeld een 2e of zelfs 3e betalingsherinnering moet worden gestuurd. Speel hierop in door de betalingscondities duidelijk te omschrijven en communiceert naar de afnemer. Hierbij kun je ook denken aan betalingsherinneringen, betalingsregelingen en het toestaan van automatische incasso’s. Een dergelijk systeem opzetten is echter wel vrij prijzig en tijdrovend, maar levert op den duur wel een forse tijdsbesparing op en neemt jou veel frustraties uit handen wat het tot een uitstekende investering maakt.
De niet-betalende klanten zadelen jou echter ook met een probleem op. Je moet natuurlijk zelf ook rekeningen betalen, maar door het achterblijven van de inkomende geldstromen kan dit voor problemen zorgen. Hierdoor neemt jouw vermogen af, waardoor je tijdelijk minder of geen investeringen kunt doen. Een manier om hierop in te springen is het aanvragen van een zakelijk krediet. Dit is een extra potje geld, waar je gebruik van kunt maken wanneer je het nodig hebt en weer aflost als het jou uitkomt. Je betaalt alleen rente over het bedrag dat je daadwerkelijk gebruikt. Een grote voordeel is dat je erg snel duidelijkheid krijgt of je in aanmerking komt voor het krediet. Hiermee neemt het een voorsprong op de zakelijke lening, waar het proces langer duurt. Bij een zakelijke lening ligt het te lenen bedrag doorgaans wel een stuk hoger.
Een actueel crediteurenbeheer zorgt ervoor dat je altijd duidelijkheid hebt welke klanten wel en niet hebben betaald en hoe hoog een eventuele betalingsachterstand is. Je ziet ook in welke fase van het facturatieproces een betaling zich bevindt. Het kan lonen om voor het verzenden van herinneringen een externe partij in te schakelen. Je krijgt op deze manier je geld, maar beïnvloedt het de relatie tussen jou en de klant niet.